Elektronikus számlafizetés kerakasztal

Bodon Ildikó, Majtényi Kálmán, Magyar István és Nyéki Zsolt

Előadó: Bodon Ildikó

Az elektronikus számlamegjelenítési és fizetési szolgáltatás, azaz a Távszámla alapgondolata, hogy a számlát ne papíron, hanem elektronikus formában juttassa el ahhoz, akinek a számla szól. Mivel a Magyar Telekom havonta több millió számlát állít ki ügyfelei részére, ezért a Magyar Telekom üzletágai elkötelezték magukat a Távszámla használata mellett. A Távszámla szolgáltatás 2005. május 20-tól elérhetővé vált az interneten a www.tavszamla.hu címen. A lakosság elsősorban a távközlési és közüzemi számláinak kifizetésére használhatja a Távszámlát. Ilyenkor a Távszámla rendszerhez csatlakozott számlakibocsátó, a jövőben nem postai úton küldi számláit, hanem a Távszámla internetes oldalán jeleníti meg az előfizető számláit. A lakosságnak nyújtott Távszámla alapszolgáltatások ingyenesek.

Manapság a rohanó világunkban nagy szükség van egy olyan megoldásra, amely:

• kényelmes, időtakarékos: a felhasználó otthonában, sorban állás nélkül, időt megtakarítva intézheti el számláit

• egyszerű: a szolgáltatás használata csupán alapszintű számítástechnikai ismereteket igényel

• rugalmas: a felhasználónak nem kell alkalmazkodni a banki, illetve postai nyitva tartáshoz, nyaralás vagy távollét esetén interneten keresztül kezelheti számláit

• biztonságos: a Távszámla rendszer eleget tesz a nemzetközileg elvárt biztonsági követelményeknek

A Távszámla szolgáltatás a számlakibocsátó szervezetek számára is vonzó lehetőséget kínál. A számlakibocsátó a Távszámla segítségével egyszerűsítheti, felgyorsíthatja folyamatait, és nem utolsó sorban postai és nyomtatási költséget takaríthat meg. A számlák befogadása, azok nyilvántartása az üzleti ügyfelek számára komoly terhet jelent. A Távszámla szolgáltatás használatával ezek a terhek jelentősen mérsékelhetők – pl. számlák fizikai tárolása, iktatása, kontírozása. Ezek az ügyfelek a Távszámla szolgáltatás révén számláik befogadását egyszerűsíthetik, és ez által is jelentős költségeket takaríthatnak meg.

Előadó: Magyar István

Az Elektronikus Számlakibocsátók Egyesülete (ESZE) 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy elsősorban a papíralapon kibocsátott számlák elektronikus archiválása és az elektronikus számlakezelés témakörben fórumot biztosítson a vonatkozó technológiai, jogi, könyvelési és fizetési megoldások megismerésére és ismertetésére, valamint közös javaslatok kidolgozására. Az ESZE fontos céljának tekinti, hogy az elektronikus számla bemutatás mellett az elektronikus számla kifizetési ág működési lehetőségeit is megvizsgálja, és ajánlásokat tegyen annak széles körben elérhetővé és közkedveltté tételére. Az ESZE a céljai érdekében megalakította a fizetési megoldások munkacsoportját is, melynek célja, hogy a bankok elektronikus fizetési folyamata összekapcsolódjon az elektronikus számlák kezelésével. Az elektronikus számlázás terjedésével csökken a papír alapon kezelt fizetési tranzakciók száma. A tagjaink által szorgalmazott megoldás jelentős mértékben támogatja a pénzintézeti szektor elektronikus fizetési csatornáinak használatát az által, hogy a „ sárga csekk” fizetési funkcióját ebben a folyamatban a banki fizetési – nagy mértékben elektronikus fizetési - csatornák váltják fel.. Ma kizárólag az OTP Bank Nyrt nyújt elektronikus számlázási megoldáshoz közvetlen banki támogatást, de több jelentős lakossági bank foglalkozik kapcsolódó megoldás fejlesztésével. Mindenképpen kiemelendő, hogy az elektronikus fizetések terén folyamatosan erősödik a bankkártyás fizetések és a banki átutalások száma. Az Egyesület tervezi, hogy a banki szereplőkkel erősíti a kapcsolatait és támogatást szerez egy hatékonyabb fizetési modell megvalósítására.

Előadó: Majtényi Kálmán

Az elmúlt években a szolgáltatók folyamatosan ostromolták a piacot az elektronikus fizetési megoldások elterjesztése érdekében. Az eredmények felemásak. Míg a tipikus mikrofizetési szolgáltatások (autópálya matrica, parkolójegy, mozijegy, stb) területén mind a mobil, mind az Internet alapú fizetések száma dinamikusan nő, visszafogottabb a bővülés a rendszeres (pl. közüzemi) számlák elektronikus úton történő kiegyenlítésének területén. Az elektronikus számlafizetésre a szolgáltatók számos lehetőséget dobtak piacra (különösen igaz ez a mobil telefon segítségével történő fizetésekre), azonban átütő sikert egyik sem hozott.

Mi lehet a háttérben? A papírszámlához való ragaszkodás? A megszokás? Melyik fizetési irány mellett teszik le a voksot az ügyfelek: mobiltelefonon intézik majd számlaügyeiket, vagy az Internet előtt ülve, esetleg ATM-en keresztül? Jelent-e majd változást az internetezésre alkalmas mobiltelefonok elterjedése?

Előadó: Nyéki Zsolt

A Vodafone számára stratégiai cél, hogy egyedülálló szolgáltatási színvonalat és ügyfélélményt biztosítson minden ügyfele számára. Az ügyfél és a Vodafone közötti kapcsolatnak fontos részét képezik a különböző számlázási és számlafizetési megoldások biztosítása. Vodafone az elektronikus számlafizetési szolgáltatásokat, mint az ügyfélélményt és a szolgáltatási színvonalat alapvetően meghatározó tényezőt tekinti, s ebből következően kiemelten fontosnak tartja, hogy az elektronikus számlázási, számlafizetési megoldások területén olyan megoldásokat alakítson ki, melyek

• ügyfelei részére tényleges előnyt jelentenek, azaz használatukkal a számlakezelés, értelmezés, és fizetés egyszerűbbé, áttekinthetőbbé, és kényelmesebbé válik,

• olyan innovatív többletszolgáltatásokat biztosítanak (részösszeg befizetési lehetőség, riportok, kimutatások készítése, stb.), melyek további előnyöket jelentenek az ügyfelek számára,

• az ügyfelek egyedi igényeinek megfelelő szintű többletszolgáltatásokat biztosítsanak, illetve

• az ügyfeleknek nyújtott kényelmi funkciók mellett a szolgáltatói oldalon is lehetőséget nyújtanak a hatékonyság növelésére, az ebből származó előnyökön túl hozzájárulva egy környezetbarátabb működés kialakításához

Nyomtatható verzió