MobilFizetés bankszámla terhére – stratégia és együttműködés

Drozdy Győző (Pannon GSM Távközlési Zrt.), Gyuris Dániel (FHB Jelzálogbank Nyrt.), Simó György (Magyar Telekom Nyrt.)

Drozdy Győző

A mobil távközlési szolgáltatók évek óta foglalkoznak sikeresen hazánkban a MobilVásárlás szolgáltatással, amely a szolgáltatóknál vezetett egyenlegek terhére teszi lehetővé mobiltelefonon keresztül olyan termékek és szolgáltatások megvásárlását, mint az autópálya-matrica, a lottó, vagy a mobil parkolójegy.

A MobilVásárlás során szerzett piaci tapasztalatok és az ügyfelek visszajelzései azt mutatják, hogy fontos a széles termékskála, a magas költési keret biztosítása; a családtagok számára történő vásárlás lehetővé tétele; az egymás között történő pénz küldésének lehetősége, valamint a kereskedő és az ügyfél között történő gyors elszámolás. A jelentkező piaci igények a MobilVásárlás szolgáltatás továbbfejlesztését igényelték.

Ebből adódóan a Pannon GSM Távközlési Zrt., a Magyar Telekom Nyrt., az FHB Kereskedelmi Bank Zrt. és az MPP Magyarországi Informatikai Szolgáltató Zrt. stratégiai és operatív együttműködése eredményeként született meg a MobilFizetés szolgáltatás. A projektben résztvevő partnerek fő célja az volt, hogy a mobil távközlési szolgáltatók számlás és kártyás előfizetőik számára olyan fizetési módszert dolgozzanak ki és valósítsanak meg, amely kényelmesen és biztonságosan teszi lehetővé a szolgáltatás keretében nyitott bankszámla, valamint az ahhoz opcionálisan kapcsolódó hitelkeret terhére:

• termékek és szolgáltatások ellenértékének mobiltelefonon keresztül történő kifizetését a rendszerhez csatlakozott kereskedőknél személyesen, vagy távoli eléréssel;

• a rendszerhez csatlakozott közmű jellegű kereskedők számláinak kifizetését;

• pénz küldését és fogadását a szolgáltatást igénybevevő ügyfelek között függetlenül attól, hogy mely távközlési szolgáltató ügyfelei,

• biztosíthatja a valós idejű elszámolást a hét minden napján 0 – 24 óra között a kereskedők és az ügyfelek között.

A résztvevők saját technológiáikat egyesítve, közös befektetéssel egy egységes MobilFizetési rendszert hoztak létre, amely egyszerűen, alacsony költségek mellett teszi lehetővé a kereskedők rendszerhez történő csatlakozását.

Az együttműködés során a mobil távközlési szolgáltatók biztosítják a MobilFizetés megrendelésének lehetőségét országos lefedettséggel, valamint a szolgáltatás kommunikációját. Az FHB Kereskedelmi Bank nyújtja és kezeli a szolgáltatáshoz szükséges bankszámlát, hitelkeretet és a tranzakciókat, míg az MPP Magyarország felelős a rendszer üzemeltetéséért és a kereskedők csatlakoztatásáért.

Az együttműködés lehetővé teszi, hogy a MobilFizetés szolgáltatás révén kényelmes, biztonságos és innovatív fizetési megoldásokat használjanak a Pannon és a Magyar Telekom előfizetői.

A Pannon mint kereskedő is megjelenik a rendszerben, így a MobilFizetést igénybevevő ügyfelek mobiltelefonon keresztül fizethetik majd be pannonos telefonszámláikat, vagy tölthetik fel az előfizetők univerzális egyenlegeit.

Gyuris Dánel

A korunk életének természetes részévé vált, széles körben rendelkezésre álló technológiákban rejlő lehetőségeket a pénzintézetek és Ügyfeleik szívesen kihasználják, elterjedtek a telefonos és internetes szolgáltatások. Az FHB Banknál számlát vezetőknek felár nélkül kínált TeleBank és NetB@nk mellett kézen fekvő gondolat volt, hogy a felhasználójukkal szinte összeforrt mobiltelefonokon történő egyszerű, gyors, azonnali fizetésre egyformán van igény a fizető és elfogadó (kereskedő) Ügyfelek, a mobiloperátorok, továbbá az FHB Bank részéről.

A MobilFizetés előkészítése és bevezetése fejlesztési igények sorát támasztotta, ám nem ez volt az FHB történetében az első fejlesztés. A magyarországi jelzáloghitelezés újraélesztése (és ezzel a lakáshitelezés felfuttatása) az FHB-hoz kötődő első jelentősebb innováció, az akkor megszerzett előny és szaktudás meghatározza Társaságunk tevékenységét, eredményeit: az akkor befektetett szellemiek és anyagiak a mai viszonyok között is „jól kamatoztathatók”. A kezdeti eredményekre alapozva, a lehetőséget bővítendő hozta létre az FHB azt a cégcsoportot, amelyben a Jelzálogbank körül alakult ki kereskedelmi bank, életjáradéki vállalkozás, háttérműveleti és szolgáltató egység és ingatlanvállalkozás. Mindezt a magyar piacon egyedülálló zöldmezős beruházásként hajtottuk végre, a tervezettnél gyorsabban és ütemesebben, közben mindvégig megfelelve az Ügyfelek és Partnerek igényeinek; a (privatizáció miatt nem változó) tulajdonosi, a vezetői és korántsem utolsó sorban a szabályozói és felügyeleti elvárásainak. Az FHB Bankcsoport komplex pénzintézet, amely ma ingatlannal, tőkepiaccal és kereskedelmi banki pénzforgalommal kapcsolatos szolgáltatások terén egyformán versenyképes és egyedi szolgáltatásokat nyújt, figyelembe véve az Ügyfelek és a Befektetők hosszú távú érdekeit. Az FHB Bankcsoport anyabankja az FHB Jelzálogbank Nyrt., leányai pedig az FHB Kereskedelmi Bank Zrt., az FHB Szolgáltató Zrt., az FHB Ingatlan Zrt., valamint az FHB Életjáradék Zrt.

Természetesen a MobilFizetés bevezetésében és működtetésében megkerülhetetlenek a mobil szolgáltatók: a mobilos vásárlásokban, vásárlókkal tapasztalatokat gyűjtött Pannon GSM Távközlési Zrt. és Magyar Telekom Nyrt. tevékeny együttműködésével valósulhatott meg a ma már működő MobilFizetés, amelyben az FHB Kereskedelmi Bank Zrt. intézi a szolgáltatás mögött álló bankszámlát, hitelkeretet, tranzakciókat, egyéb banki szolgáltatásokat és mindennek technológiai hátterét. Megemlítendő egy másik, az Ügyfelek részére láthatatlan szereplő is, az MPP Magyarországi Informatikai Szolgáltató Zrt., amely a MobilVásárlás után a MobilFizetésben is stratégiai technológiai partner a kommunikációs rendszerben.

Simó György

A társadalom innovációra való nyitottságának lassú, de biztos erősödése, a társadalmi attitűdök változása és az új technológiai megoldások révén hazánkban is egyre nagyobb teret nyernek az alternatív fizetési módok. A dinamikus fejlődést mutató Mobil Vásárlás keretében az Operátorok továbbértékesítik a szerződött partnerek termékeit, illetve szolgáltatásait. Az ügyfelek ezáltal kényelmesen vásárolhatnak mobiltelefonjuk segítségével, SMS-ben, Interneten vagy WAP-on (termékenként eltérően). A legsikeresebb termékek az SMS-autópályadíj és a Mobil lottó.

A gyors piaci és ügyféligény változások következtében az Operátorok elkezdtek a Mobil Vásárlás továbbfejlesztén dolgozni. Olyan konstrukció kialakítása volt a cél, ahol még több előny, kényelem biztosítható az Ügyfelek számára – mint például szélesebb termék- és szolgáltatás paletta, nagyobb értékű tranzakciók lehetősége, magasabb hitelkeret.

Létrejött a MobilFizetés alapkoncepciója a Magyar Telekom Nyrt., a Pannon GSM Távközlési Zrt., az FHB Kereskedelmi Bank Zrt. és az MPP Magyarországi Informatikai Szolgáltató Zrt. stratégiai és operatív közreműködésével. Az együttműködő partnerek saját technológiáikat egyesítve, közös befektetéssel olyan fizetési módszert valósítottak meg, ahol az Ügyfelek mobiltelefonjuk használatával a MobilFizetés szolgáltatásra vonatkozó szerződés alapján kényelmesen és biztonságosan rendelkezhetnek bankszámla vagy folyószámla-hitelkeret terhére a kereskedőnél a kereskedő javára történő kifizetésékről, illetve egy másik Ügyfél részére történő átutalásokról.

Az Operátorok - többek között - biztosítják a kommunikációs csatornát (GSM) és az eszközt (SIM-kártya), amelyek segítségével a Tranzakció létrejöhet, valamint a szolgáltatás kommunikációját. Az FHB Kereskedelmi Bank nyújtja és kezeli a szolgáltatáshoz szükséges bankszámlát, hitelkeretet és a tranzakciókat, illetve az MPP biztosítja az ehhez szükséges technológiai hátteret.

A MobilFizetés segítségével lehetővé válik:

• termékek és szolgáltatások ellenértékének mobiltelefonon keresztül történő kifizetése a rendszerhez csatlakozott kereskedőknél személyesen;

• a rendszerhez csatlakozott közmű jellegű kereskedők számláinak kiegyenlítése;

• pénz küldése és fogadása a szolgáltatást igénybevevő ügyfelek között,

• valós idejű elszámolás a kereskedők és az ügyfelek között.

A Magyar Telekom mint kereskedő is csatlakozott a rendszerhez, így a MobilFizetést igénybevevő T-Mobile ügyfelek mobiltelefonon keresztül fizethetnek a T-Pontokban, vagy kiegyenlíthetik a Távszámlán belüli Magyar Telekomos számláikat.

A szerződött kereskedők részére több lehetőséget is biztosít a rendszer, lehet integrált kereskedő közvetlen kapcsolattal MobilFizetés infrastruktúrához, de akár egy hagyományos mobiltelefon és a SIM- kártyáján futó MobilFizetés Kereskedői alkalmazás segítségével biztosíthatja ügyfeleinek/vásárlóinak a MobilFizetés lehetőségét. Dönthet úgy, hogy az FHB-nál vezet folyószámlát on-line elszámolással, de használhatja megszokott bankszámláját is napi elszámolással.

Nyomtatható verzió