Nem nő a hajlandóság - A közvélemény az elektronikus fizetésről

Hann Endre

A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 2008 októberében immár harmadik alkalommal készített felmérést a készpénzt helyettesítő elektronikus megoldásokra vonatkozó lakossági ismeretekről és véleményekről. A felnőtt népességet reprezentáló 1200 fő személyes megkérdezésével készült kutatás részben megismételte a 2007-es és 2008-as e-money symposiumra készített hasonló felmérés kérdéseit, részben új kérdésekre is választ várt.

A magyar felnőtt népesség valamivel több mint egyharmada szokott készpénzhasználat nélkül, bankkártyájával fizetni, aminek részben az az oka, hogy maga a bankkártya sem eléggé elterjedt (a felnőttek hattizede rendelkezik vele), másrészt a bankkártyásoknak is csak a kétharmada használja "fizetőeszközként" a kártyáját. Ezek a számok a korábbi adatokhoz képest nagyon lassú növekedést, inkább stagnálást tükröznek. Az elektronikus fizetés csekély elterjedtségének minden bizonnyal az iránta való bizalmatlanság az oka: a bankkártyával rendelkezők többsége továbbra is csak arra használja a kártyát, hogy készpénzhez jusson. egy kisebbségük a mobiltelefonja kártyáját tölti fel vele, internetes vásárláshoz pedig elhanyagolható arányban használják.

A bankkártyához képest jóval kedvezőbb a lakosság mobiltelefonnal való ellátottsága: tízből csaknem nyolcan használnak legalább egy készüléket. Viszonylag sokan hallottak róla, hogy pár éve bizonyos dolgokért már Magyarországon is lehet mobiltelefonnal fizetni, ám a lehetőséggel élők aránya továbbra sem változott. Ugyanakkor minden hatodik ember úgy vélekedik, hogy ha bármilyen vásárlása során olyan módon fizethetne a pénztárnál, mint most a bankkártyákkal lehet, akkor valószínűleg vagy biztosan meg is tenné.

A leginkább a mobilkártya-feltöltés, az autópálya-matrica és a parkolójegy vásárlása esetén élnek az emberek a mobilos fizetés lehetőségével (az utóbbi kettő egyértelműen terjedőben van), de számottevő érdeklődés mutatkozik olyan teljesen újszerű megoldások iránt is, mint a tömegközlekedési díjak plusz költségektől mentes fizetése a mobiltelefon egyszerű odaérintésével egy speciális érzékelőhöz.

Az elektronikus fizetés elterjedésének a bizalmatlanság a legnagyobb akadálya, vagyis hogy az emberek többsége nem érzi biztonságos fizetési módnak (az aggodalom tavaly óta alig csökkent), ugyancsak sokan vélik bonyolultnak, és kevesen ugyan, de olyanok is akadtak, akik szerint kényelmetlen így fizetni a vásárlásnál. Az emberek közel kétharmada (épp annyian, mint az előző években) még abban az esetben is inkább a sorbanállást választja, ha csak néhány száz forintjába kerül az alternatív vásárlás.

Nyomtatható verzió